maandag 29 december 2014

Scholen kunnen beter stoppen met huiswerk

Op de site Delicious van Vives Tielt stonden er een paar artikels uit het tijdschrift 'Klasse'. We kregen de opdracht 1 van deze webbronnen te gebruiken en onze mening erover te vormen op deze blog. 
Ik zal echter alle drie de bronnen bespreken omdat ze mij zo aanspreken. 

In het derde artikel wil men dat het huiswerk afgeschaft wordt. Dit is natuurlijk de grootste wens van alle schoolgaande kinderen. Zelf vond ik huiswerk ook redelijk vervelend, je kwam thuis van een hele dag school en moest hierna nog studeren of huiswerk maken. Bovendien hebben de meeste ouders niet veel tijd en kunnen ze ook niet echt helpen. 
Zelf vind ik dus ook dat huiswerk afgeschaft mag worden. Ik vind contractwerk dan wel belangrijk. De kinderen moeten werkjes krijgen in het begin van het jaar die met de leerstof te maken hebben. Ze mogen zelf kiezen wanneer ze het maken, maar het moet binnen een bepaalde termijn gemaakt worden. Dit zorgt voor minder stress bij de leerlingen, en bij de ouders. 
Het is wel het beste dat de mening van de ouders zelf ook wordt gevraagd. Huiswerk is toch iets dat ervoor zorgt dat de kinderen zelfs na school nog bezig zijn met de leerstof, en het zo beter kunnen toepassen. 
Je mag kinderen op zo'n jonge leeftijd nog niet teveel stress bezorgen. Dit kan negatieve gevolgen hebben op het kind. Er kan misschien wel nog huiswerk gegeven worden, maar het moet volgens mij zeker en vast beperkt worden. Later moeten ze nog meer leren, dus laat ze nog even ontspannen en genieten van hun vrije tijd als kind. 




Het praktisch ethisch model 

Het praktisch ethisch model bestaat uit negen elementen. Ik zal deze elementen toepassen op dit artikel. 


1.   Twee voorwaarden
·         Grondhouding aannemen: een belangrijk kenmerk hierbij is ‘empathie’. In dit artikel komt dit zeker voor, er is empathie tussen de ouders en de leerlingen. Kinderen hebben vaak de hulp van ouders nodig bij hun huiswerk, maar dit is niet altijd evident. Ouders hebben vaak de tijd niet om even bij te springen. Dit zorgt voor druk en stress, zowel bij de kinderen als bij de ouders. De kinderpsychiaters leven met de kinderen mee, op zo’n jonge leeftijd al stress hebben is allesbehalve oké.
·         Dialoog voeren: In dit artikel komen alleen de twee psychiaters aan het woord, er is dus geen sprake van dialoog.
2.   Vier aandachtspunten:  
·         Situatie analyseren: De psychologen beschikken hier over voldoende voorkennis en hetgeen wat ze verklaren kan worden beschouwd als volwaardige, betrouwbare informatie. Ze zijn van mening dat huiswerk niet altijd positieve gevolgen heeft. Huiswerk is vaak een grote oorzaak van stress bij kinderen.
·         Zoeken naar handelingsmogelijkheden: We bekijken de opties, hoe kunnen we ervoor zorgen dat huiswerk geen stress meer veroorzaakt? Één van de psychiaters, Danckaerts, verklaart dat men huiswerk op het einde van de schooldag kan geven, om de les mee af te sluiten. Kinderen zouden alleen creatieve opdrachtjes mee naar huis mogen krijgen.  
·         Motieven verhelderen: De standpunten die de psychiaters innemen zijn zeer duidelijk. Ze wensen dat huiswerk stopt met het veroorzaken van stress bij kinderen en zoeken naar alternatieven.
·         Effecten inschatten: Huiswerk heeft wel degelijk nog voordelen. Kinderen leren zelfstandig omgaan met werk en leren plannen. Indien dit niet meer zou gebeuren bestaat de kans dat kinderen in hogere studies het moeilijker zullen hebben met deze zaken.
3.   Drie evaluatiemomenten
·         Intuïties uitspreken: Kinderen wensen dat huiswerk verdwijnt. Ze ondergaan ook verschillende nadelen van het geven van huiswerk. Stress, prestatiedruk, spanningen met de ouders enz. Als ik terugblik op mijn jeugd, weet ik dat deze zaken echt serieus zijn, zelf heb ik dit ook ondervonden.
·         Normen verduidelijken: Volgens hen moeten kinderen meer vrije tijd hebben zodat ze zich ten volle kunnen ontplooien, zonder al te veel prestatiedruk.
·         Waarden evalueren: Het is belangrijk dat men over waarden kan communiceren, iedere persoon heeft tenslotte een persoonlijk waardenpakket. Door het verminderen/ afschaffen van huiswerk zal er dus veel meer tijd vrijgemaakt kunnen worden om hierover te communiceren. 







Geen opmerkingen: